Rancangan Pengajaran Tahunan

RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN 2015
PENDIDIKAN MORAL  Tingkatan 2
BULAN
MGGU
TARIKH
NILAI
KANDUNGAN AKADEMIK
OBJEKTIF / HASIL PEMBELAJARAN
AKTIVITI PEMBELAJARAN
 iThink
CATATAN
JAN
1
5/1 – 9/1
CUTI BENCANA ALAM
JAN
2
12/1 – 16/1
Kepercayaan kepada Tuhan
- Keyakinan wujudnya Tuhan sebagai pencipta alam dan mematuhi segala suruhan Nya berlandaskan pegangan agama masing-masing selaras dengan prinsip Rukun Negara
1.1       Agama Asas Kesejahteraan manusia
-           Agama benteng hidup manusia
-           Keperluan beragama dalam kehidupan manusia
-           Sikap taat setia dan patuh kepada suruhan Tuhan
-           Agama memandu manusia ke arah kebaikan dan kesejahteraan hidup

- Mengamalkan ajaran agama sebagai panduan hidup
- Berbincang tentang kepentingan agama dalam kehidupan
- Menghasilkan esei bertema “ buat baik dibalas baik.”

Peta bulatan


3
19/1 – 23/1
Amanah
- Sikap bertanggungjawab yang boleh menimbulkan kepercayaan dan kayakinan orang lain
1.2       Amanah mencerminkan peribadi mulia
-           Sikap amanah menimbulkan kepercayaan orang lain
-           Sikap amanah dalam setiap perhubungan
(a)        Anggota keluarga
(b)        Rakan sebaya
(c)         Warga sekolah
(d)        Anggota masyarakat

- Bersikap amanah dalam hubungan dengan anggota keluarga dan individu lain
- Melakonkan satu situasi sikap amanah dalam kehidupan
- Menyenaraikan ciri amanah dalam pelbagai situasi
(a) Koperasi sekolah
(b) Bendahari persatuan / kelab
peta dakap





4
26/1 – 30/1
Harga diri
- Keupayaan dan keyakinan diri agar mampu memulia dan menjaga maruah diri dalam kehidupan
1.3       Remaja Harapan Negara
-           Perlakuan yang baik membentuk jati diri
-           Tingkah laku yang merosakkan diri perlu dijauhi
(a)        Kumpulan kongsi gelap
(b)        Penyalahgunaan dadah
(c)         Merokok
(d)        Pergaulan bebas

- Menghindari amalan yang boleh menjejaskan maruah diri
- Ceramah yang bertema “ Tingkatkan maruah diri”
- Simulasi/main peranan sebagai murid yang mengelak daripada terlibat dalam kegiatan yang menjejaskan maruah diri
Peta pokok


FEB
5
2/2 – 6/2
Bertanggungjawab
- Kesanggupan diri seseorang untuk memikul dan malaksanakan tugas serta kewajipan dengan sempurna
1.4       Bertanggungjawab amalan terpuji
-           Amalan tanggungjawab menjamin kesempurnaan tugas
-           Sikap bertanggungjawab dalam menjalankan tugas
(a)        Rumah
(b)        Sekolah
(c)         Masyarakat

- Menjalankan tanggungjawab di rumah, sekolah dan dalam masyarakat dengan sempurna
- Menyenaraikan tanggungjawab diri di rumah, sekolah dan dalam masyarakat
- Main peranan untuk menunjukkan sikap bertanggungjawab dalam pelbagai situasi

Peta buh











2/2 Hari Wilayah
3/2 Thaipusam

6
9/2 – 13/2
Hemah Tinggi
- Beradab sopan dan berbudi pekerti mulia dalam pergaulan seharian
1.5       Hemah tinggi mencerminkan keperibadian individu
-           Tutur kata dan tingkah laku yang selaras dengan norma masyarakat
-           Tutur kata dan tingkah laku terpuji
(a)        Menghormati orang lain
(b)        Berterima kasih atas pemberian
(c)         Jauhi sikap negatif seperti angkuh, bercakap besar dan mementingkan diri

- Mengamalkan pertuturan dan tingkah laku yang sesuai dengan norma masyarakat
- Memerhati tingkah laku rakan di sekolah dan menyenaraikan tingkah laku yang berhemah


Peta bulatan


7
16/2 – 20/2
Toleransi
- Kesanggupan bertolak ansur, sabar dan mengawal diri bagi mengelakkan berlakunya pertelingkahan dan perselisihan faham demi kesejahteraan hidup
1.6       Toleransi menjalin kemesraan
-           Amalan toleransi mengekalkan hubungan yang mesra
-           Toleransi dalam perhubungan
(a)        Anggota keluarga
(b)        Rakan sebaya
(c)         Warga sekolah
(d)        Masyarakat

- Bertolak ansur dan mengawal diri bagi menjaga hubungan yang baik dengan keluarga dan orang lain
- Berkongsi pengalaman tentang sikap bertoleransi dalam menjaga hubungan yang baik dengan keluarga dan orang lain.
- Perbincangan tentang kesan jika sikap bertoleransi tidak diamalkan dalam kehidupan seharian


19&20/2 Tahun Baru Cina


8
23/2 – 27/2
Berdikari
- Kebolehan dan kesanggupan melakukan sesuatu tanpa bergantung kepada orang lain
1.7       Berdikari mencerminkan kedewasaan
-           Kemampuan menyelesaikan masalah memupuk sikap berdikari
-           Keupayaan menyelesaikan masalah secara (a) individu     (b) kumpulan

- Berkeupayaan menyelesaikan masalah sendiri secara individu atau berkumpulan
- Main peranan sebagai anak/murid yang berdikari dalam membuat kerja rumah/sekolah
- Menceritakan tentang anggota keluarga yang berjaya atas hasil usaha sendiri

Peta pokok

MAC
9
2/3 – 6/3
UJIAN 1
FEB
10
9/3 – 13/3
Kasih Sayang
- Kepekaan dan perasaan cinta yang mendalam berkekalan yang lahir daripada hati yang ikhlas
1.8       Kasih sayang membawa kebahagiaan
-           Kasih dan sayang semua hidupan di dunia
-           Sayangi semua hidupan           (a) Manusia   (b) Fauna & flora
- Menyayangi dan tidak memusnahkan semua hidupan di dunia
- Menghayati dan membincangkan lirik lagu bertemakan kasih sayang
- Lawatan ke rumah kebajikan, zoo, hutan rekreasi dan membuat laporan


CUTI PERSEKOLAHAN PERTENGAHAN PENGGAL1
14/3 – 22/3

11
23/3 – 27/3
Keadilan
- Tindakan dan keputusan yang saksama serta tidak berat sebelah
1.10  Keadilan hak semua
- Keadilan membentuk budaya sekolah
- Keadilan di sekolah tanggungjawab bersama
(a) Hukuman dan ganjaran
(b) Layanan antara murid
(c) Kemudahan

- Menerima dan mengamalkan prinsip keadilan di sekolah
- Menulis esei berkaitan dengan tema amalan keadilan di sekolah
- Main peranan – pelaksanaan prinsip keadilan di sekolah


Peta alir


12
30/3 – 3/4
Rasional
- Boleh berfikir berdasarkan alasan dan bukti yang nyata dan dapat mengambil tindakan berasaskan pertimbangan yang wajar
1.11         Remaja berdisiplin negara aman
-           Pemikiran terbuka menjamin keputusan yang bijak
-           Keupayaan menimbangkan pelbagai pilihan berdasarkan beberapa faktor sebelum membuat keputusan
(a)        Bukti yang kukuh
(b)        Pengetahuan
(c)         Pengalaman

- Membuat keputusan setelah menimbangkan pelbagai faktor
- Menyenaraikan kebaikan membuat keputusan setelah menimbangkan pelbagai faktor
- Mengumpulkan keratan akhbar tentang kegiatan perlumbaan haram, rasuah, penyalahgunaan dadah dan membuat analisa akibat kegiatan tersebut.


Peta buih


13
6/4 – 10/4
Kesederhanaan
- Bersikap tidak keterlaluan dalam membuat pertimbangan dan tindakan sama ada dalam pemikiran, pertuturan atau perlakuan tanpa mengabaikan kepentingan diri dan orang lain
1.12        Kesederhanaan asas perhubungan harmoni
-           Sikap sederhana dalam hubungan
-           Keupayaan mengimbangi kepentingan diri dan orang lain
(a)        Pergaulan
(b)        Membantu mengikut kemampuan diri

- Mengambil tindakan dengan mengambil kira kepentingan diri dan orang lain
- Melengkapkan senarai semak kendiri tentang nilai kesederhaan dalam hubungan dengan orang lain.



MAC/
APR
14
13/4 – 17/4
Kasih sayang terhadap keluarga
- Perasaan cinta, kasih dan sayang yang mendalam dan berkekalan terhadap keluarga
2.1 Kasih sayang teras keluarga bahagia
- kebahagiaan keluarga tanggungjawab bersama
(a) Kasih dan sayang terhadap anggota keluarga
(b) Hubungan keluarga yang harmonis

- Menyayangi ibu bapa dan anggota keluarga yang lain
- Peta minda tentang ciri-ciri keluarga bahagia
- Main peranan sebagai anak yang menyayangi ibu bapa dan anggota keluarga yang lain

Peta buih


15
20/4 – 24/4
Hormat dan taat kepada anggota keluarga
- Memuliakan setiap anggota keluarga dengan berinteraksi dan memberi layanana secara bersopan untuk mewujudkan keluarga yang harmoni.

2.2 Memuliakan dan mentaati ibu bapa
- Hormat dan taat kepada ibu bapa tuntutan agama
- Kedudukan ibu bapa mengikut perspektif agama (a) Islam  (b) Buddha
(c) Hindu  (d) Kristian   (e) Sikh

- Memulia dan mentaati ibu bapa seperti yang dituntut agama
- Menyenaraikan perlakuan yang menunjukkan sikap hormat dan taat kepada anggota keluarga
- Mengumpul maklumat daripada pelbagai media dan membincangkan tentang kedudukan ibu bapa mengikut perspektif agama



Peta bulatan


16
27/4 – 1/5
Mengekalkan tradisi kekeluargaan
- Menerima, menghormati dan mengamalkan sesuatu kebiasaan, adat dan kepercayaan yang diwarisi secara turun-temurun dalam keluarga
2.3 Adat tradisi mengeratkan hubungan kekeluargaan
- Amalan adat menghidupkan tradisi kekeluargaan
(a) Amalan tradisi oleh keluarga sejak turun-temurun
(b) Sambutan sesuatu perayaan bersama keluarga


- Mematuhi adat dan tradisi yang diamalkan oleh keluarga
- Mengumpulkan gambar berserta penerangan ringkas mengenai adat dan tradisi keluarga dan menghasilkan buku skrap


Peta buih


17
4/5 – 8/5
Tanggungjawab terhadap keluarga
- Kewajipan yang harus dilaksanakan oleh setiap individu terhadap keluarga untuk melahirkan keluarga bahagia, meningkatkan imej dan menjaga maruah keluarga

2.4 Keluarga pendorong kejayaan
- Maju diri demi kebahagiaan hidup keluarga
- Sikap bertanggungjawab untuk memajukan diri dan keluarga (a) Pendidikan  (b) Kerjaya
-Belajar bersungguh-sungguh untuk kemajuan diri dan keluarga
- Menjalankan tanggungjawab terhadap keluarga
- Membina carta roda masa depan yang menunjukkan kemajuan diri dalam pendidikan dan kerjaya



1/5 Hari Pekerja
APR / MEI
18
11/5 – 15/5
Menyayangi dan menghargai alam sekitar
- Kesedaran tentang perlunya memelihara dan memulihara alam sekeliling untuk mengekalkan keseimbangan ekosistem
3.1 Sekolah ceria murid gemilang
- Keceriaan sekolah tanggungjawab bersama
- Tanggungjawab memelihara dan memulihara persekitaran sekolah
(a) Kebersihan dan penghijauan persekitaran sekolah

-Menjaga persekitaran supaya sentiasa bersih dan segar
-Menjaga dan menceriakan kawasan di sekolah
- Membuat penilaian tentang kebersihan kawasan-kawasan di sekolah




MEI
19
18/5 – 22/5
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN  TAHUN

20
25/5 – 29/5
Keharmonian antara manusia dengan alam sekitar
- Keadaan saling memerlukan hubungan yang harmonis antara manusia dengan alam sekeliling supaya kualiti kehidupan manusia dan alam sekeliling terpelihara

3.2 Hargai air
- Air nadi kehidupan
- Kepentingan air dalam kehidupan
(a) Punca air dan kegunaannya
(b) Tanggungjawab menjaga kebersihan sumber air
(c) Penjimatan air

- Menjaga kebersihan sumber air dan mengelakkan pembaziran
- Menghasilkan poster bertemakan “Air”
- Buku skrap: kepentingan air


Peta pelbagai alir

CUTI PERSEKOLAHAN  PERTENGAHAN TAHUN
30/5 – 14/6
HARI WESAK
1/6
JUN
21
15/6 – 19/6
Kemapanan alam sekitar
- Pengekalan keseimbangan alam sekeliling sebagai tanggungjawab bersama untuk kesejahteraan hidup
3.3 Pantai indah negara permai
- Zon persisiran pantai perlu dilindungi
(a) Pembangunan terkawal di zon persisiran pantai
(b) Pengekalan kawasan terumbu karang untuk pembiakan hidupan marin

- Melibatkan diri dalam zon persisiran pantai
- Tayangan video mengenai perlindungan santuari
- Mengadakan aktiviti membersihkan persisiran pantai



22
22/6 – 26/6
Peka terhadap isu-isu alam sekitar
- Prihatin terhadap persoalan yang berkaitan dengan alam sekeliling dan berusaha menyelesaikannya
3.4 Menangani bencana alam tanggungjawab bersama
- Peka terhadap kejadian bencana alam demi keselamatan bersama
(a) Kesan bencana alam kepada alam sekitar
(b) Persediaan menghadapi bencana alam
- Peka terhadap kejadian dan kesan bencana alam serta mengenalpasti langkah-langkah persediaan dalam menghadapi bencana alam
- Membina peta aliran yang menunjukkan persediaan yang dibuat dalam menghadapi bencana alam
- Mengumpulkan maklumat daripada media cetak atau elektronik dan berbincang tentang bencana alam
- Melakonkan satu latihan kecemasan



Peta pelbagai alir

JUN/ JUL
23
29/6 – 3/7
Cinta akan negara
- Perasaan sayang dan bangga kepada negara serta meletakkan kepentingan negara melebihi kepentingan diri.
4.1 Negara makmur rakyat sejahtera
- Kemudahan awam dan perkhidmatan sosial negara tanggungjawab bersama
(a) Perasaan bangga dengan kemudahan awam dan perkhidmatan sosial negara
(b) Sikap bertanggungjawab menjaga kemudahan awam dan perkhidmatan sosial yang terdapat dalam negara

- Berbangga serta menggunakan sebaik-baiknya segala perkhidmatan dan kemudahan yang disediakan oleh kerajaan
- Surat kepada sahabat di luar negeri menceritakan tentang rasa bangga terhadap kemudahan awam/ perkhidmatan sosial yang ada dalam negara.




JUL
24
6/7 – 10/7
Taat setia kepada raja dan negara
- Kepatuhan dan kesetiaan yang berkekalan kepada Raja dan Negara
4.2 Raja payung negara
- Kesetiaan kepada raja dan negara ialah kewajipan bagi setiap rakyat
(a) Tata laku dalam majlis yang dihadiri oleh pembesar negara
(b) Taat setia kepada raja dan negara
* Hari Keputeraan
* Hari Kebangsaan
* Pertabalan Raja

- Menghormati dan mentaati upacara dan majlis rasmi yang dihadiri oleh pembesar negara
- Menyokong dan menyertai program-program sambutan hari kebesaran negara
- Menunjukkan rakaman pertabalan Yang Dipertuan Agong/ Sultan dan membuat perbincangan tentang tata laku dalam majlis tersebut
- Merancang dan menyertai program Hari Kebangsaan di peringkat sekolah
(a) Melukis/mewarna/ mengibar Bendera Malaysia
(b) Sudut patriotisme di dalam kelas




25
13/7 – 17/7
Sanggup berkorban untuk negara
- Kerelaan melakukan atau menyerahkan sesuatu termasuk nyawa sebagai tanda kebaktian untuk negara
4.3 Berbakti untuk negara
- Kesanggupan melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan
- Sedia mengorbankan masa dan tenaga dalam kerja-kerja amal   (a) Ekonomi
(b) Kesihatan  (c) Pendidikan  (d) Sukan

- Sanggup mengambil bahagian dalam aktiviti kemasyarakatan demi negara
- Membuat laporan tentang aktiviti kemasyarakatan yang pernah disertai



26
20/7 – 24/7
Melindungi hak kanak-kanak
- Membela, memberi naungan dan memelihara hak kanak-kanak bagi menjamin kehidupan mereka yang sempurna
5.1 Ibu bapa pelindung kanak-kanak
- Ibu bapa pelindung kanak-kanak
- Tanggungjawab ibu bapa memastikan anak-anak mendapat kehidupan sempurna (a) pendidikan
(b) perlindungan

- Menyedari kanak-kanak berhak mendapat pendidikan dan perlindungan untuk menjamin kehidupan yang sempurna
- Berbincang dan menghasilkan buku skrap tentang persekitaran yang selesa untuk kanak-kanak
(a) Tempat tinggal
(b) Suasana pembelajaran

Cuti Hari Raya Aidilfitri
17-18/7
JUL / OGOS
27
27/7 – 31/7
Menghormati hak wanita
- Melindungi dan mengiktiraf wanita sebagai individu yang boleh memberi sumbangan dalam pembangunan keluarga, masyarakat dan negara.
5.2 Menghormati hak wanita tanggungjawab semua
- Hak wanita tanggungjawab bersama
- Peka terhadap hak wanita
(a) Hal-hal kebajikan
(b) Peluang kenaikan pangkat
(c) Pengeksploitasian
(d) Iklan

- Bersikap terbuka mengiktiraf wanita sebagai golongan yang berkebolehan, berpotensi dan bermaruah
- Mengumpulkan maklumat dari media cetak dan media elektronik mengenai pengeksploitasian wanita dan mempamerkan di kelas


Peta pokok

OGOS
28
3/8 – 7/8
Melindungi hak pekerja
- Menghormati, menghargai dan mengiktiraf perkhidmatan, jasa dan sumbangan golongan pekerja dalam pembangunan negara
5.3 Utamakan kebajikan pekerja
- Majikan prihatin pekerja berjaya
-Tanggungjawab majikan dalam menjaga kebajikan pekerja
(a) Keselesaan tempat kerja
(b) Peluang meningkatkan kerjaya
(c) Kemudahan berekreasi
- Menerima hakikat bahawa kebajikan pekerja merupakan tanggungjawab majikan
- Mengumpulkan iklan kerja dari akhbar dan membuat perbandingan tentang kemudahan serta faedah yang ditawarkan
- Simulasi mewarnakan dengan pekerja atau majikan tentang kebajikan pekerja




29
10/8 – 14/8
Menghormati hak golongan kurang berupaya
- Memberi layanan yang bersopan kepada golongan kurang berupaya supaya tidak berasa tersisih dan mengiktiraf mereka sebagai insan ciptaan Tuhan

5.4 Keistimewaan golongan kurang upaya
- Prihatin terhadap golongan kurang berupaya
- Golongan kurang upaya memerlukan layanan dan sokongan daripada pelbagai pihak  (a) Keluarga  (b) Rakan sebaya
(c) Anggota masyarakat

- Memberi layanan dan sokongan yang baik kepada golongan kurang berupaya
- Lawatan ke pusat spastik atau kelas pendidikan khas dan membuat laporan
- tayangan video berkaitan golongan kurang berupaya dan berbincang tentang layanan yang diberi



30
17/8 – 21/8
Melindungi hak pengguna
- Membela dan memelihara hak individu untuk menjadi pengguna yang berilmu, mendapat perkhidmatan serta barangan yang berkualiti dan tidak mudah dieksploitasi
5.5 Pengguna yang bijaksana
- Pendidikan kepenggunaan asas kepekaan pengguna
- Kepekaan pengguna terhadap hak dan tanggungjawab
(a) Maklumat tentang barangan dan perkhidmatan supaya mudah membuat pilihan dan mengelakkan penipuan
(b) Perlindungan daripada penggunaan barangan dan perkhidmatan yang membahayakan
 
- Menyedari dan mengenalpasti hak pengguna untuk mendapat perlindungan dan maklumat tentang barangan dan perkhidmatan
- Mengumpul, membincang dan mempamerkan maklumat tentang hak pengguna daripada media cetak dan elektronik
- Menulis surat aduan kepada Persatuan Pengguna tentang barangan/ perkhidmatan yang tidak memuaskan


Peta buih


31
24/8 – 28/8
Mematuhi peraturan dan undang-undang
- Menerima dan mamatuhi peraturan dan undang-undang yang telah ditentukan tanpa mengira sesiapa dan dimana seseorang itu berada
6.1 Keselamatan di jalan raya tanggungjawab kita
- Undang-undang menjamin keselamatan di jalan raya
- Patuh undang-undang dan peraturan jalan raya
- Tidak terlibat dalam perbuatan yang menyalahi undang-undang jalan raya
(a) Perlumbaan haram
(b) Memandu tanpa lesen
(c) Memandu dalam keadaan mabuk
(d) Kecuaian pejalan kaki

- Mematuhi peraturan dan undang-undang jalan raya bagi menjamin keselamatan diri dan orang lain
- Mencari maklumat mengenai kesalahan-kesalahan di jalan raya
- Ceramah keselamatan di jalan raya oleh pegawai JPJ atau polis
- Mempamerkan keratan akhbar yang berkaitan dan mengadakan perbincangan tentang pentingnya mematuhi peraturan dan undang-undang jalan raya


Peta buih

SEPT
32
31/8 – 4/9
Kebebasan bersuara
- Kebebasan bercakap dan mengeluarkan fikiran dengan batasan tertentu bagi menjaga keselamatan dan ketenteraman
6.2 Kebebasan bersuara menjamin keharmonian keluarga
-Amalan bermusyawarah sebagai budaya hidup berkeluarga
- Kebebasan mengeluarkan pendapat dalam perbincangan keluarga
(a) Perbincangan bersama keluarga dalam pelbagai hal
(b) Perasaan dan emosi dikawal

- Berbincang dengan anggota keluarga dalam suasana yang harmoni
- Sketsa atau main peranan sebagai anggota keluarga yang mengamalkan kebebasan bersuara dalam  perbincangan secara terbuka dan harmoni

31/8 Hari Kebangsaan ke-58

33
7/9 – 11/9
Kebebasan beragama
- Kebebasan setiap individu untuk menganuti dan mengamalkan agamanya seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Malaysia
6.3 Kebebasan beragama di Malaysia
- Rakyat Malaysia merayakan pelbagai upacara keagamaan
- Kebebasan meraikan upacara keagamaan
(a) Sambutan Maulidur Rasul (Islam)
(b) Hari wesak (Buddha)
(c) Thaipusam (Hindu)
(d) Good Friday (Kristian)
(e) Hari Vasakhi (Sikh)

- Meraikan upacara keagamaan sendiri dan menghormati upacara keagamaan orang lain
- Perbincangan tentang perayaan keagamaan sendiri dan pentingnya menghormati perayaan keagamaan orang lain
- Menghasilkan folio tentang perayaan keagamaan di Malaysia



Peta buih berganda


34
14/9 – 18/9
Penglibatan diri dalam pembangunan negara
- Kebebasan untuk melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti pembangunan negara dengan mematuhi peraturan, undang-undang dan Perlembagaan Malaysia
6.4 Penglibatan diri dalam aktiviti masyarakat
- Aktiviti kemasyarakatan dijayakan bersama
- Penyertaan dalam aktiviti luar sekolah yang membina dan berfaedah
(a) Aktiviti kebajikan dengan masyarakat setempat

- Melibatkan diri dalam aktiviti kebajikan dan kemasyarakatan demi pembangunan negara
- Menyenaraikan aktiviti luar sekolah yang berfaedah dan mengkaji kesannya
Peta pelbagai alir

CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2
21/9/15 -27/9/15
CUTI HARI RAYA HAJI     23/9/15

SEPT/
OKT
35
28/9 – 2/10
Sikap keterbukaan
- Bersedia memberi dan menerima pandangan, pembaharuan dan kritikan selaras dengan kebenaran fakta dan norma masyarakat Malaysia
6.5 Kematangan berfikir penting  untuk kebaikan bersama
- Teguran yang membina penting untuk kebaikan bersama
- Pendapat dan teguran diterima dengan sikap terbuka  (a) Akademik
(b) Kokurikulum  (c) Bimbingan dan Kaunseling
- Menerima pandangan dan teguran orang lain demi kebaikan bersama
- Main peranan- orang yang memberi teguran dan orang yang menerima teguran dalam sesuatu hal

16/9
Hari Msia
OKT
36
5/10 – 9/10
Hidup bersama secara aman
- Hidup berbaik-baik antara satu sama lain dengan mengutamakan kedamaian dan keharmonian hidup tanpa mengira agama, bangsa dan budaya
7.1 Semangat kejiranan asas perpaduan
- Semangat kejiranan membentuk kesejahteraan masyarkat
- Konsep kejiranan sebagai amalan dalam masyarakat
(a) Kunjungan Muhibah (Rumah Terbuka, ziarah-menziarah, saling membantu, hari keluarga)
- Menjadi jiran baik boleh dicontohi oleh masyarakat
- Membincang ciri-ciri jiran yang baik
- Projek: membantu jiran dan membuat laporan

Peta bulatan


37
12/10 – 16/10
Saling membantu dan bekerjasama
- Usaha yang baik dan membina yang dilakukan bersama pada peringkat individu, komuniti atau negara untuk mencapai sesuatu matlamat
7.2 Permuafakatan membawa berkat
- Permuafakatan masyarakat untuk kebaikan bersama
- Permuafakatan dalam melaksanakan tugasan kemasyarakatan
(a) Gotong royong
(b) Rukun Tetangga
(c) Jawatankuasa kemajuan dan keselamatan
(d) Program permuafakatan
- Melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti masyarakat untuk kesejahteraan bersama.
Melibatkan diri dalam salah satu program komuniti dan membuat laporan ringkas



38
19/10 – 23/10
Saling menghormati antara negara
- Menghargai dan memuliakan hubungan antara negara untuk menjamin kesejahteraan sejagat
7.3 Kesepakatan menjamin pembangunan serantau
- Amalan saling menghormati antara negara menjamin kemantapan ekonomi
- Perasaan bertolak ansur dan hormat-menghormati antara negara untuk kesepakatan serantau

- Menerima hakikat bahawa perasaan bertolak ansur dan saling menghormati antara negara menjamin kesepakatan dan pembangunan serantau
- Menghasilkan buku skrap tentang kesepakatan antara negara serantau dalam pelbagai aspek
- Mengumpul maklumat daripada pelbagai sumber tentang penyelesaian secara diplomasi isu kesempadanan antara negara dan mempamerkan di kelas






39
26/10- 30/10
Menyempurnakan PBS

NOV
40
2/11 – 6/11
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN


41
9/11 – 13/11
Menyempurnakan PBS
Cuti Deepavali
11/11

42
16/1 – 20/11
Menyempurnakan PBS



No comments:

Post a Comment