RANCANGAN PENGAJARAN
TAHUNAN 2015
PENDIDIKAN MORAL Tingkatan 2
BULAN
|
MGGU
|
TARIKH
|
NILAI
|
KANDUNGAN AKADEMIK
|
OBJEKTIF / HASIL PEMBELAJARAN
|
AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
iThink
|
CATATAN
|
JAN
|
1
|
5/1 – 9/1
|
CUTI BENCANA ALAM
|
|||||
JAN
|
2
|
12/1 – 16/1
|
Kepercayaan
kepada Tuhan
- Keyakinan wujudnya Tuhan sebagai
pencipta alam dan mematuhi segala suruhan Nya berlandaskan pegangan agama
masing-masing selaras dengan prinsip Rukun Negara
|
1.1 Agama Asas
Kesejahteraan manusia
-
Agama benteng
hidup manusia
-
Keperluan
beragama dalam kehidupan manusia
-
Sikap taat setia
dan patuh kepada suruhan Tuhan
-
Agama memandu
manusia ke arah kebaikan dan kesejahteraan hidup
|
- Mengamalkan ajaran agama sebagai
panduan hidup
|
- Berbincang tentang kepentingan agama
dalam kehidupan
- Menghasilkan esei bertema “ buat baik
dibalas baik.”
|
Peta
bulatan
|
|
|
3
|
19/1 – 23/1
|
Amanah
- Sikap bertanggungjawab yang boleh
menimbulkan kepercayaan dan kayakinan orang lain
|
1.2 Amanah
mencerminkan peribadi mulia
-
Sikap amanah
menimbulkan kepercayaan orang lain
-
Sikap amanah
dalam setiap perhubungan
(a)
Anggota keluarga
(b)
Rakan sebaya
(c)
Warga sekolah
(d)
Anggota
masyarakat
|
- Bersikap amanah dalam hubungan dengan anggota
keluarga dan individu lain
|
- Melakonkan satu situasi sikap amanah dalam kehidupan
- Menyenaraikan ciri amanah dalam
pelbagai situasi
(a) Koperasi sekolah
(b) Bendahari persatuan / kelab
|
peta dakap
|
|
|
4
|
26/1 – 30/1
|
Harga
diri
- Keupayaan dan keyakinan diri agar
mampu memulia dan menjaga maruah diri dalam kehidupan
|
1.3 Remaja
Harapan Negara
-
Perlakuan yang
baik membentuk jati diri
-
Tingkah laku
yang merosakkan diri perlu dijauhi
(a)
Kumpulan kongsi
gelap
(b)
Penyalahgunaan
dadah
(c)
Merokok
(d)
Pergaulan bebas
|
-
Menghindari amalan yang boleh
menjejaskan maruah diri
|
- Ceramah yang bertema “ Tingkatkan
maruah diri”
- Simulasi/main peranan sebagai murid
yang mengelak daripada terlibat dalam kegiatan yang menjejaskan maruah diri
|
Peta pokok
|
|
FEB
|
5
|
2/2 – 6/2
|
Bertanggungjawab
- Kesanggupan diri seseorang untuk
memikul dan malaksanakan tugas serta kewajipan dengan sempurna
|
1.4 Bertanggungjawab
amalan terpuji
-
Amalan
tanggungjawab menjamin kesempurnaan tugas
-
Sikap
bertanggungjawab dalam menjalankan tugas
(a)
Rumah
(b)
Sekolah
(c)
Masyarakat
|
- Menjalankan tanggungjawab di rumah,
sekolah dan dalam masyarakat dengan sempurna
|
- Menyenaraikan tanggungjawab diri di
rumah, sekolah dan dalam masyarakat
- Main peranan untuk menunjukkan sikap
bertanggungjawab dalam pelbagai situasi
|
Peta buh
|
2/2 Hari Wilayah
3/2 Thaipusam
|
|
6
|
9/2 – 13/2
|
Hemah
Tinggi
- Beradab sopan dan berbudi pekerti mulia
dalam pergaulan seharian
|
1.5 Hemah
tinggi mencerminkan keperibadian individu
-
Tutur kata dan
tingkah laku yang selaras dengan norma masyarakat
-
Tutur kata dan
tingkah laku terpuji
(a)
Menghormati
orang lain
(b)
Berterima kasih
atas pemberian
(c)
Jauhi sikap
negatif seperti angkuh, bercakap besar dan mementingkan diri
|
- Mengamalkan pertuturan dan tingkah
laku yang sesuai dengan norma masyarakat
|
- Memerhati tingkah laku rakan di
sekolah dan menyenaraikan tingkah laku yang berhemah
|
Peta bulatan
|
|
|
7
|
16/2 – 20/2
|
Toleransi
- Kesanggupan bertolak ansur, sabar dan
mengawal diri bagi mengelakkan berlakunya pertelingkahan dan perselisihan
faham demi kesejahteraan hidup
|
1.6 Toleransi
menjalin kemesraan
-
Amalan toleransi
mengekalkan hubungan yang mesra
-
Toleransi dalam
perhubungan
(a)
Anggota keluarga
(b)
Rakan sebaya
(c)
Warga sekolah
(d)
Masyarakat
|
- Bertolak ansur dan mengawal diri bagi
menjaga hubungan yang baik dengan keluarga dan orang lain
|
- Berkongsi pengalaman tentang sikap
bertoleransi dalam menjaga hubungan yang baik dengan keluarga dan orang lain.
- Perbincangan tentang kesan jika sikap
bertoleransi tidak diamalkan dalam kehidupan seharian
|
|
19&20/2 Tahun Baru Cina
|
|
8
|
23/2 – 27/2
|
Berdikari
- Kebolehan dan kesanggupan melakukan
sesuatu tanpa bergantung kepada orang lain
|
1.7 Berdikari
mencerminkan kedewasaan
-
Kemampuan
menyelesaikan masalah memupuk sikap berdikari
-
Keupayaan
menyelesaikan masalah secara (a) individu
(b) kumpulan
|
- Berkeupayaan menyelesaikan masalah
sendiri secara individu atau berkumpulan
|
- Main peranan sebagai anak/murid yang
berdikari dalam membuat kerja rumah/sekolah
- Menceritakan tentang anggota keluarga
yang berjaya atas hasil usaha sendiri
|
Peta pokok
|
|
MAC
|
9
|
2/3 – 6/3
|
UJIAN 1
|
|||||
FEB
|
10
|
9/3 – 13/3
|
Kasih
Sayang
- Kepekaan dan perasaan cinta yang
mendalam berkekalan yang lahir daripada hati yang ikhlas
|
1.8 Kasih
sayang membawa kebahagiaan
-
Kasih dan sayang
semua hidupan di dunia
-
Sayangi semua
hidupan (a) Manusia (b) Fauna & flora
|
- Menyayangi dan tidak memusnahkan
semua hidupan di dunia
|
- Menghayati dan membincangkan lirik
lagu bertemakan kasih sayang
- Lawatan ke rumah kebajikan, zoo,
hutan rekreasi dan membuat laporan
|
|
|
CUTI
PERSEKOLAHAN PERTENGAHAN PENGGAL1
14/3 – 22/3
|
||||||||
|
11
|
23/3 – 27/3
|
Keadilan
- Tindakan dan keputusan yang saksama
serta tidak berat sebelah
|
1.10 Keadilan hak semua
- Keadilan membentuk budaya sekolah
- Keadilan di sekolah tanggungjawab
bersama
(a) Hukuman dan ganjaran
(b) Layanan antara murid
(c) Kemudahan
|
- Menerima dan mengamalkan prinsip
keadilan di sekolah
|
- Menulis esei berkaitan dengan tema
amalan keadilan di sekolah
- Main peranan – pelaksanaan prinsip
keadilan di sekolah
|
Peta alir
|
|
|
12
|
30/3 – 3/4
|
Rasional
- Boleh berfikir berdasarkan alasan dan
bukti yang nyata dan dapat mengambil tindakan berasaskan pertimbangan yang
wajar
|
1.11 Remaja berdisiplin negara aman
-
Pemikiran
terbuka menjamin keputusan yang bijak
-
Keupayaan
menimbangkan pelbagai pilihan berdasarkan beberapa faktor sebelum membuat
keputusan
(a)
Bukti yang kukuh
(b)
Pengetahuan
(c)
Pengalaman
|
- Membuat keputusan setelah menimbangkan
pelbagai faktor
|
- Menyenaraikan kebaikan membuat
keputusan setelah menimbangkan pelbagai faktor
- Mengumpulkan keratan akhbar tentang
kegiatan perlumbaan haram, rasuah, penyalahgunaan dadah dan membuat analisa
akibat kegiatan tersebut.
|
Peta buih
|
|
|
13
|
6/4 – 10/4
|
Kesederhanaan
- Bersikap tidak keterlaluan dalam
membuat pertimbangan dan tindakan sama ada dalam pemikiran, pertuturan atau
perlakuan tanpa mengabaikan kepentingan diri dan orang lain
|
1.12 Kesederhanaan asas perhubungan harmoni
-
Sikap sederhana
dalam hubungan
-
Keupayaan
mengimbangi kepentingan diri dan orang lain
(a)
Pergaulan
(b)
Membantu
mengikut kemampuan diri
|
- Mengambil tindakan dengan mengambil
kira kepentingan diri dan orang lain
|
- Melengkapkan senarai semak kendiri
tentang nilai kesederhaan dalam hubungan dengan orang lain.
|
|
|
MAC/
APR
|
14
|
13/4 – 17/4
|
Kasih
sayang terhadap keluarga
- Perasaan cinta, kasih dan sayang yang
mendalam dan berkekalan terhadap keluarga
|
2.1
Kasih sayang teras keluarga bahagia
-
kebahagiaan keluarga tanggungjawab
bersama
(a) Kasih dan sayang terhadap anggota
keluarga
(b) Hubungan keluarga yang harmonis
|
- Menyayangi ibu bapa dan anggota
keluarga yang lain
|
- Peta minda tentang ciri-ciri keluarga
bahagia
- Main peranan sebagai anak yang
menyayangi ibu bapa dan anggota keluarga yang lain
|
Peta
buih
|
|
|
15
|
20/4 – 24/4
|
Hormat
dan taat kepada anggota keluarga
- Memuliakan setiap anggota keluarga
dengan berinteraksi dan memberi layanana secara bersopan untuk mewujudkan
keluarga yang harmoni.
|
2.2
Memuliakan dan mentaati ibu bapa
- Hormat dan taat kepada ibu bapa
tuntutan agama
- Kedudukan ibu bapa mengikut
perspektif agama (a) Islam (b) Buddha
(c) Hindu (d) Kristian (e) Sikh
|
- Memulia dan mentaati ibu bapa seperti
yang dituntut agama
|
- Menyenaraikan perlakuan yang menunjukkan
sikap hormat dan taat kepada anggota keluarga
- Mengumpul maklumat daripada pelbagai
media dan membincangkan tentang kedudukan ibu bapa mengikut perspektif agama
|
Peta
bulatan
|
|
|
16
|
27/4 – 1/5
|
Mengekalkan
tradisi kekeluargaan
- Menerima, menghormati dan mengamalkan
sesuatu kebiasaan, adat dan kepercayaan yang diwarisi secara turun-temurun
dalam keluarga
|
2.3
Adat tradisi mengeratkan hubungan kekeluargaan
- Amalan adat menghidupkan tradisi kekeluargaan
(a) Amalan tradisi oleh keluarga sejak
turun-temurun
(b) Sambutan sesuatu perayaan bersama
keluarga
|
- Mematuhi adat dan tradisi yang
diamalkan oleh keluarga
|
- Mengumpulkan gambar berserta
penerangan ringkas mengenai adat dan tradisi keluarga dan menghasilkan buku
skrap
|
Peta
buih
|
|
|
17
|
4/5 – 8/5
|
Tanggungjawab
terhadap keluarga
-
Kewajipan yang harus dilaksanakan
oleh setiap individu terhadap keluarga untuk melahirkan keluarga bahagia,
meningkatkan imej dan menjaga maruah keluarga
|
2.4
Keluarga pendorong kejayaan
- Maju diri demi kebahagiaan hidup
keluarga
- Sikap bertanggungjawab untuk
memajukan diri dan keluarga (a) Pendidikan
(b) Kerjaya
|
-Belajar bersungguh-sungguh untuk
kemajuan diri dan keluarga
- Menjalankan tanggungjawab terhadap
keluarga
|
- Membina carta roda masa depan yang
menunjukkan kemajuan diri dalam pendidikan dan kerjaya
|
|
1/5 Hari Pekerja
|
APR / MEI
|
18
|
11/5 – 15/5
|
Menyayangi
dan menghargai alam sekitar
- Kesedaran tentang perlunya memelihara
dan memulihara alam sekeliling untuk mengekalkan keseimbangan ekosistem
|
3.1
Sekolah ceria murid gemilang
- Keceriaan sekolah tanggungjawab
bersama
- Tanggungjawab memelihara dan
memulihara persekitaran sekolah
(a) Kebersihan dan penghijauan
persekitaran sekolah
|
-Menjaga persekitaran supaya sentiasa
bersih dan segar
|
-Menjaga dan menceriakan kawasan di
sekolah
- Membuat penilaian tentang kebersihan
kawasan-kawasan di sekolah
|
|
|
MEI
|
19
|
18/5 – 22/5
|
PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN TAHUN
|
|||||
|
20
|
25/5 – 29/5
|
Keharmonian
antara manusia dengan alam sekitar
- Keadaan saling memerlukan hubungan
yang harmonis antara manusia dengan alam sekeliling supaya kualiti kehidupan
manusia dan alam sekeliling terpelihara
|
3.2
Hargai air
-
Air nadi kehidupan
-
Kepentingan air dalam kehidupan
(a) Punca air dan kegunaannya
(b) Tanggungjawab menjaga kebersihan
sumber air
(c) Penjimatan air
|
- Menjaga kebersihan sumber air dan
mengelakkan pembaziran
|
- Menghasilkan poster bertemakan “Air”
- Buku skrap: kepentingan air
|
Peta
pelbagai alir
|
|
CUTI PERSEKOLAHAN
PERTENGAHAN TAHUN
30/5 – 14/6
HARI WESAK
1/6
|
||||||||
JUN
|
21
|
15/6 – 19/6
|
Kemapanan
alam sekitar
- Pengekalan keseimbangan alam
sekeliling sebagai tanggungjawab bersama untuk kesejahteraan hidup
|
3.3
Pantai indah negara permai
- Zon persisiran pantai perlu
dilindungi
(a) Pembangunan terkawal di zon
persisiran pantai
(b) Pengekalan kawasan terumbu karang
untuk pembiakan hidupan marin
|
- Melibatkan diri dalam zon persisiran
pantai
|
- Tayangan video mengenai perlindungan
santuari
- Mengadakan aktiviti membersihkan
persisiran pantai
|
|
|
|
22
|
22/6 –
26/6
|
Peka
terhadap isu-isu alam sekitar
-
Prihatin terhadap persoalan yang
berkaitan dengan alam sekeliling dan berusaha menyelesaikannya
|
3.4
Menangani bencana alam tanggungjawab bersama
- Peka terhadap kejadian bencana alam
demi keselamatan bersama
(a) Kesan bencana alam kepada alam
sekitar
(b) Persediaan menghadapi bencana alam
|
- Peka terhadap kejadian dan kesan
bencana alam serta mengenalpasti langkah-langkah persediaan dalam menghadapi
bencana alam
|
- Membina peta aliran yang menunjukkan
persediaan yang dibuat dalam menghadapi bencana alam
- Mengumpulkan maklumat daripada media
cetak atau elektronik dan berbincang tentang bencana alam
- Melakonkan satu latihan kecemasan
|
Peta pelbagai alir
|
|
JUN/ JUL
|
23
|
29/6 – 3/7
|
Cinta
akan negara
- Perasaan sayang dan bangga kepada
negara serta meletakkan kepentingan negara melebihi kepentingan diri.
|
4.1
Negara makmur rakyat sejahtera
- Kemudahan awam dan perkhidmatan
sosial negara tanggungjawab bersama
(a) Perasaan bangga dengan kemudahan
awam dan perkhidmatan sosial negara
(b) Sikap bertanggungjawab menjaga
kemudahan awam dan perkhidmatan sosial yang terdapat dalam negara
|
- Berbangga serta menggunakan
sebaik-baiknya segala perkhidmatan dan kemudahan yang disediakan oleh
kerajaan
|
- Surat kepada sahabat di luar negeri
menceritakan tentang rasa bangga terhadap kemudahan awam/ perkhidmatan sosial
yang ada dalam negara.
|
|
|
JUL
|
24
|
6/7 – 10/7
|
Taat
setia kepada raja dan negara
- Kepatuhan dan kesetiaan yang
berkekalan kepada Raja dan Negara
|
4.2
Raja payung negara
- Kesetiaan kepada raja dan negara
ialah kewajipan bagi setiap rakyat
(a) Tata laku dalam majlis yang
dihadiri oleh pembesar negara
(b) Taat setia kepada raja dan negara
* Hari Keputeraan
* Hari Kebangsaan
* Pertabalan Raja
|
- Menghormati dan mentaati upacara dan
majlis rasmi yang dihadiri oleh pembesar negara
- Menyokong dan menyertai
program-program sambutan hari kebesaran negara
|
- Menunjukkan rakaman pertabalan Yang
Dipertuan Agong/ Sultan dan membuat perbincangan tentang tata laku dalam
majlis tersebut
- Merancang dan menyertai program Hari
Kebangsaan di peringkat sekolah
(a) Melukis/mewarna/ mengibar Bendera
Malaysia
(b) Sudut patriotisme di dalam kelas
|
|
|
|
25
|
13/7 – 17/7
|
Sanggup
berkorban untuk negara
- Kerelaan melakukan atau menyerahkan
sesuatu termasuk nyawa sebagai tanda kebaktian untuk negara
|
4.3
Berbakti untuk negara
- Kesanggupan melibatkan diri dalam
aktiviti kemasyarakatan
- Sedia mengorbankan masa dan tenaga
dalam kerja-kerja amal (a) Ekonomi
(b) Kesihatan (c) Pendidikan (d) Sukan
|
- Sanggup mengambil bahagian dalam
aktiviti kemasyarakatan demi negara
|
- Membuat laporan tentang aktiviti
kemasyarakatan yang pernah disertai
|
|
|
|
26
|
20/7 – 24/7
|
Melindungi
hak kanak-kanak
- Membela, memberi naungan dan
memelihara hak kanak-kanak bagi menjamin kehidupan mereka yang sempurna
|
5.1
Ibu bapa pelindung kanak-kanak
- Ibu bapa pelindung kanak-kanak
- Tanggungjawab ibu bapa memastikan
anak-anak mendapat kehidupan sempurna (a) pendidikan
(b) perlindungan
|
- Menyedari kanak-kanak berhak mendapat
pendidikan dan perlindungan untuk menjamin kehidupan yang sempurna
|
- Berbincang dan menghasilkan buku
skrap tentang persekitaran yang selesa untuk kanak-kanak
(a) Tempat tinggal
(b) Suasana pembelajaran
|
|
Cuti Hari Raya Aidilfitri
17-18/7
|
JUL /
OGOS
|
27
|
27/7 – 31/7
|
Menghormati
hak wanita
- Melindungi dan mengiktiraf wanita
sebagai individu yang boleh memberi sumbangan dalam pembangunan keluarga,
masyarakat dan negara.
|
5.2
Menghormati hak wanita tanggungjawab semua
- Hak wanita tanggungjawab bersama
- Peka terhadap hak wanita
(a) Hal-hal kebajikan
(b) Peluang kenaikan pangkat
(c) Pengeksploitasian
(d) Iklan
|
- Bersikap terbuka mengiktiraf wanita
sebagai golongan yang berkebolehan, berpotensi dan bermaruah
|
- Mengumpulkan maklumat dari media
cetak dan media elektronik mengenai pengeksploitasian wanita dan mempamerkan
di kelas
|
Peta pokok
|
|
OGOS
|
28
|
3/8 – 7/8
|
Melindungi
hak pekerja
- Menghormati, menghargai dan mengiktiraf
perkhidmatan, jasa dan sumbangan golongan pekerja dalam pembangunan negara
|
5.3
Utamakan kebajikan pekerja
- Majikan prihatin pekerja berjaya
-Tanggungjawab majikan dalam menjaga
kebajikan pekerja
(a) Keselesaan tempat kerja
(b) Peluang meningkatkan kerjaya
(c) Kemudahan berekreasi
|
- Menerima hakikat bahawa kebajikan
pekerja merupakan tanggungjawab majikan
|
- Mengumpulkan iklan kerja dari akhbar
dan membuat perbandingan tentang kemudahan serta faedah yang ditawarkan
- Simulasi mewarnakan dengan pekerja
atau majikan tentang kebajikan pekerja
|
|
|
|
29
|
10/8 – 14/8
|
Menghormati
hak golongan kurang berupaya
- Memberi layanan yang bersopan kepada
golongan kurang berupaya supaya tidak berasa tersisih dan mengiktiraf mereka
sebagai insan ciptaan Tuhan
|
5.4
Keistimewaan golongan kurang upaya
- Prihatin terhadap golongan kurang
berupaya
- Golongan kurang upaya memerlukan
layanan dan sokongan daripada pelbagai pihak
(a) Keluarga (b) Rakan sebaya
(c) Anggota masyarakat
|
- Memberi layanan dan sokongan yang
baik kepada golongan kurang berupaya
|
- Lawatan ke pusat spastik atau kelas
pendidikan khas dan membuat laporan
- tayangan video berkaitan golongan
kurang berupaya dan berbincang tentang layanan yang diberi
|
|
|
|
30
|
17/8 – 21/8
|
Melindungi
hak pengguna
- Membela dan memelihara hak individu
untuk menjadi pengguna yang berilmu, mendapat perkhidmatan serta barangan
yang berkualiti dan tidak mudah dieksploitasi
|
5.5
Pengguna yang bijaksana
- Pendidikan kepenggunaan asas kepekaan
pengguna
- Kepekaan pengguna terhadap hak dan
tanggungjawab
(a) Maklumat tentang barangan dan
perkhidmatan supaya mudah membuat pilihan dan mengelakkan penipuan
(b) Perlindungan daripada penggunaan
barangan dan perkhidmatan yang membahayakan
|
- Menyedari dan mengenalpasti hak
pengguna untuk mendapat perlindungan dan maklumat tentang barangan dan
perkhidmatan
|
- Mengumpul, membincang dan mempamerkan
maklumat tentang hak pengguna daripada media cetak dan elektronik
- Menulis surat aduan kepada Persatuan
Pengguna tentang barangan/ perkhidmatan yang tidak memuaskan
|
Peta
buih
|
|
|
31
|
24/8 – 28/8
|
Mematuhi
peraturan dan undang-undang
- Menerima dan mamatuhi peraturan dan
undang-undang yang telah ditentukan tanpa mengira sesiapa dan dimana
seseorang itu berada
|
6.1 Keselamatan di jalan raya
tanggungjawab kita
- Undang-undang menjamin keselamatan di
jalan raya
- Patuh undang-undang dan peraturan
jalan raya
- Tidak terlibat dalam perbuatan yang
menyalahi undang-undang jalan raya
(a) Perlumbaan haram
(b) Memandu tanpa lesen
(c) Memandu dalam keadaan mabuk
(d) Kecuaian pejalan kaki
|
- Mematuhi peraturan dan undang-undang jalan
raya bagi menjamin keselamatan diri dan orang lain
|
- Mencari maklumat mengenai
kesalahan-kesalahan di jalan raya
- Ceramah keselamatan di jalan raya
oleh pegawai JPJ atau polis
- Mempamerkan keratan akhbar yang
berkaitan dan mengadakan perbincangan tentang pentingnya mematuhi peraturan
dan undang-undang jalan raya
|
Peta
buih
|
|
SEPT
|
32
|
31/8 – 4/9
|
Kebebasan
bersuara
- Kebebasan bercakap dan mengeluarkan
fikiran dengan batasan tertentu bagi menjaga keselamatan dan ketenteraman
|
6.2
Kebebasan bersuara menjamin keharmonian keluarga
-Amalan bermusyawarah sebagai budaya
hidup berkeluarga
- Kebebasan mengeluarkan pendapat dalam
perbincangan keluarga
(a) Perbincangan bersama keluarga dalam
pelbagai hal
(b) Perasaan dan emosi dikawal
|
- Berbincang dengan anggota keluarga
dalam suasana yang harmoni
|
- Sketsa atau main peranan sebagai
anggota keluarga yang mengamalkan kebebasan bersuara dalam perbincangan secara terbuka dan harmoni
|
|
31/8 Hari Kebangsaan ke-58
|
|
33
|
7/9 – 11/9
|
Kebebasan
beragama
- Kebebasan setiap individu untuk
menganuti dan mengamalkan agamanya seperti yang diperuntukkan dalam
Perlembagaan Malaysia
|
6.3
Kebebasan beragama di Malaysia
-
Rakyat Malaysia merayakan pelbagai
upacara keagamaan
- Kebebasan meraikan upacara keagamaan
(a) Sambutan Maulidur Rasul (Islam)
(b) Hari wesak (Buddha)
(c) Thaipusam (Hindu)
(d) Good Friday (Kristian)
(e) Hari Vasakhi (Sikh)
|
- Meraikan upacara keagamaan sendiri
dan menghormati upacara keagamaan orang lain
|
- Perbincangan tentang perayaan
keagamaan sendiri dan pentingnya menghormati perayaan keagamaan orang lain
- Menghasilkan folio tentang perayaan
keagamaan di Malaysia
|
Peta
buih berganda
|
|
|
34
|
14/9 – 18/9
|
Penglibatan
diri dalam pembangunan negara
- Kebebasan untuk melibatkan diri dalam
pelbagai aktiviti pembangunan negara dengan mematuhi peraturan, undang-undang
dan Perlembagaan Malaysia
|
6.4
Penglibatan diri dalam aktiviti masyarakat
- Aktiviti kemasyarakatan dijayakan
bersama
- Penyertaan dalam aktiviti luar
sekolah yang membina dan berfaedah
(a) Aktiviti kebajikan dengan
masyarakat setempat
|
- Melibatkan diri dalam aktiviti
kebajikan dan kemasyarakatan demi pembangunan negara
|
- Menyenaraikan aktiviti luar sekolah
yang berfaedah dan mengkaji kesannya
|
Peta pelbagai alir
|
|
CUTI PERTENGAHAN
PENGGAL 2
21/9/15 -27/9/15
CUTI HARI RAYA HAJI 23/9/15
|
|
|||||||
SEPT/
OKT
|
35
|
28/9 –
2/10
|
Sikap
keterbukaan
- Bersedia memberi dan menerima
pandangan, pembaharuan dan kritikan selaras dengan kebenaran fakta dan norma
masyarakat Malaysia
|
6.5
Kematangan berfikir penting untuk
kebaikan bersama
- Teguran yang membina penting untuk
kebaikan bersama
- Pendapat dan teguran diterima dengan
sikap terbuka (a) Akademik
(b) Kokurikulum (c) Bimbingan dan Kaunseling
|
- Menerima pandangan dan teguran orang
lain demi kebaikan bersama
|
- Main peranan- orang yang memberi
teguran dan orang yang menerima teguran dalam sesuatu hal
|
|
16/9
Hari
Msia
|
OKT
|
36
|
5/10 –
9/10
|
Hidup
bersama secara aman
- Hidup berbaik-baik antara satu sama lain dengan
mengutamakan kedamaian dan keharmonian hidup tanpa mengira agama, bangsa dan
budaya
|
7.1
Semangat kejiranan asas perpaduan
- Semangat kejiranan membentuk
kesejahteraan masyarkat
- Konsep kejiranan sebagai amalan dalam
masyarakat
(a) Kunjungan Muhibah (Rumah Terbuka,
ziarah-menziarah, saling membantu, hari keluarga)
|
- Menjadi jiran baik boleh dicontohi
oleh masyarakat
|
- Membincang ciri-ciri jiran yang baik
- Projek: membantu jiran dan membuat
laporan
|
Peta bulatan
|
|
|
37
|
12/10 –
16/10
|
Saling
membantu dan bekerjasama
- Usaha yang baik dan membina yang
dilakukan bersama pada peringkat individu, komuniti atau negara untuk
mencapai sesuatu matlamat
|
7.2
Permuafakatan membawa berkat
-
Permuafakatan masyarakat untuk kebaikan
bersama
- Permuafakatan dalam melaksanakan
tugasan kemasyarakatan
(a) Gotong royong
(b) Rukun Tetangga
(c) Jawatankuasa kemajuan dan
keselamatan
(d) Program permuafakatan
|
- Melibatkan diri dalam pelbagai
aktiviti masyarakat untuk kesejahteraan bersama.
|
Melibatkan diri dalam salah satu
program komuniti dan membuat laporan ringkas
|
|
|
|
38
|
19/10 –
23/10
|
Saling
menghormati antara negara
- Menghargai dan memuliakan hubungan
antara negara untuk menjamin kesejahteraan sejagat
|
7.3
Kesepakatan menjamin pembangunan serantau
- Amalan saling menghormati antara
negara menjamin kemantapan ekonomi
- Perasaan bertolak ansur dan
hormat-menghormati antara negara untuk kesepakatan serantau
|
- Menerima hakikat bahawa perasaan
bertolak ansur dan saling menghormati antara negara menjamin kesepakatan dan
pembangunan serantau
|
- Menghasilkan buku skrap tentang
kesepakatan antara negara serantau dalam pelbagai aspek
- Mengumpul maklumat daripada pelbagai
sumber tentang penyelesaian secara diplomasi isu kesempadanan antara negara
dan mempamerkan di kelas
|
|
|
|
39
|
26/10- 30/10
|
Menyempurnakan
PBS
|
|
||||
NOV
|
40
|
2/11 – 6/11
|
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
|
|
||||
|
41
|
9/11 – 13/11
|
Menyempurnakan
PBS
|
Cuti
Deepavali
11/11
|
||||
|
42
|
16/1 – 20/11
|
Menyempurnakan
PBS
|
|
No comments:
Post a Comment